Bemanning och rekrytering – Marknadsföring
Det finns många bemannings- och rekryteringsföretag som kan hjälpa till med rekrytering inom marknadsföring och kommunikation. Rekryteringsföretag som är specialiserade på marknadsföring kan hitta rätt talang även för nischade marknadsföringsroller. Och en av fördelarna med att anlita ett rekryteringsföretag, utöver deras kompetens inom området är att du sparar tid som du kan lägga på din kärnverksamhet.
Level Recruitment
Rekryteringsföretaget Level Recruitment är experter på rekrytering inom sälj och marknadsföring och har hjälpt företag att hitta topptalanger inom marknadsföring sedan 2009. För Level Recruitment är det viktigt att behålla hög kvalitet i alla skeden av rekryteringsprocessen och att kundens behov kommer i första hand. De rekryterar bland annat marknadschefer, informationschefer, kommunikatörer och designers. De kan rekrytera talanger för nischade roller inom marknadsföring och hitta de bästa kandidaterna när det gäller försäljning och marknadsföring!
Sententiarekrytering
Sententia kan hjälpa till med rekrytering och interim-uppdrag inom marknadsföring på specialist- och chefsnivå. De har många års erfarenhet inom branschen vilket innebär ett brett kontaktnät och väl genomarbetade processer. Här kan du få personlig hjälp att hitta exempelvis en marknadschef till din verksamhet.

Interim marknadschef
Undvik att anställa en temporär marknadschef genom att hyra en interim marknadschef via en rekryteringspartner, som är specialister på bland annat interim management. Om rekryteringsprocessen tar längre tid än planerat eller om personalen plötsligt blir långtidssjukskriven kan det vara klokt att anlita en interimskonsult. Det kan också vara fördelaktigt för organisationen att ha en interimskonsult om det sker stora förändringar i verksamheten och man vill tillföra kompetens och experthjälp.
Bästa tips för att rekrytera marknadsförare
Att rekrytera toppkandidater inom marknadsföring kan vara en utmaning, du vill hitta rätt kandidater utifrån dina rekryteringsbehov. För att göra det innebär det att det finns en del grundarbete att göra innan rekryteringen börjar. Nedan har vi samlat några tips som kan hjälpa dig att komma igång och göra det lättare när det är dags för dig att rekrytera marknadsförare.
Skapa en kandidatprofil
Rekrytering inom marknadsföring börjar med att identifiera kandidatprofilen. I det här steget måste du fundera på vilka färdigheter och kompetenser som behövs för att fylla rollen, behövs det färdigheter i webbdesign, goda skrivkunskaper eller kanske teknisk kunskap om webbutveckling? Tänk på vilken utbildning kandidaten bör ha och hur mycket tidigare arbetslivserfarenhet som behövs för den nya rollen. Glöm inte heller att tänka på personlighetsdragen och hur väl personen passar in i organisationskulturen.
Arbeta med ditt Employer Branding
Konkurrensen inom marknadsföringsrekryteringen kan vara hård - alla företag vill ha de bästa talangerna! Därför är det viktigt att arbeta aktivt med employer branding och se till att ditt företag sticker ut på arbetsmarknaden. Ett sätt att göra detta är att marknadsföra er arbetsplatskultur och era värderingar och dela information om hur trevligt det är att arbeta på er organisation. Men kom ihåg att ge en ärlig bild av er som arbetsgivare. Med ett bra employer branding kan du locka till dig de bästa marknadsföringskandidaterna.
Maximera din synlighet på nätet
I takt med att allt har blivit mer digitalt har även rekryteringen inom marknadsföring blivit det. Potentiella kandidater är online och söker aktivt information om företaget eller hittar passivt er baserat på sitt eget intresse. Därför är det så viktigt att vara synlig på nätet där dina potentiella kandidater finns! Bygg upp en stark synlighet online genom att ha en bra webbplats och starka kanaler i sociala medier - och kom ihåg att hitta ditt unika sätt att sticka ut på nischade företagsplattformar.